Fysisk rehabilitering

 

Fysisk Rehabilitering

Att röra sig efter sin egen förmåga och vara fysiskt aktiv är viktigt för att må bra.

Fysisk aktivitet och träning är mycket viktigt för att må bra. Samtidigt behöver kroppen läka efter cancer och där spelar återhämtning en stor roll. För att må så bra som möjligt är det därför viktigt att få till en bra balans mellan fysisk aktivitet och vila. Studier gjorda på bland annat Karolinska Institutet har visat att personer som fortsätter att vara fysiskt aktiva under sin behandling också mår bättre efter behandlingens slut.

www.1177.se beskriver på ett mycket informativt och heltäckande hur just du kan anpassa din träning till dina förutsättningar. Det är viktigt att du lyssnar till din kropp och vad du orkar. Vilken form av träning du väljer spelar inte så stor roll, viktigare är att träningen blir regelbunden, helst några gånger i veckan. För att hälsan ska bli bättre räcker det med promenader eller någon annan fysisk aktivitet med måttlig intensitet. Det ska kännas något ansträngande och pulsen ska öka. Du bör göra aktiviteten i ett “pratvänligt” tempo, vilket motsvarar en rask promenad.

Ett bra mål är att vara fysiskt aktiv under två och en halv timme i veckan fördelat på flera dagar. Det blir lite drygt 20 minuter om dagen med minst 10 minuter åt gången om du fördelar tiden på alla dagar i veckan. Dessutom rekommenderas även styrketräning, två till tre gånger i veckan. Det kan vara övningar att göra hemma eller träning på ett gym.

Du kan till exempel passa på att gå några hållplatser om du ska åka buss och ta trapporna i stället för hiss. Det ger även bra fysisk aktivitet att arbeta i trädgården, skotta snö, dammsuga eller cykla regelbundet.

Men glöm inte återhämtning, vilket är en viktig del att bygga upp kroppens kondition igen.

 Läs mer

Rör dig i din takt

Öka pulsen

Glöm inte att vila!

Ellinor Persson berättar om sin väg tillbaka efter cancern.

Är det bra att träna under pågående cancerbehandling?

 

Träning efter en cancerdiagnos